Handelsbetingelser

Når du handler hos Blå Elefant er din tryghed noget af det absolut vigtigste, og for at du skal føle dig helt tryg og sikker så er vi blevet godkendt af Ehandelsfonden som administrerer Emærket.

For at kunne bestille varer hos os skal du være fyldt 18 år. Om der er noget som du er i tvivl om eller som du vil have svar på er du altid velkommen til at kontakte os på kundeservice@blaelefant.dk eller via vor kontaktformular(klik her)

Hvis du vil klage over dit køb, skal du rette henvendelse til kundeservice@blaelefant.dk eller via vor kontaktformular(klik her). Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du indgive en klage til relevante nævn på området, såfremt betingelserne herfor er opfyldt. En liste over de forskellige ankenævn findes herDu kan også anvende EU kommisionens online klageportal, hvilket dog hovedsagligt vil være relevant, hvis du er forbruger med bopæl uden for Danmark. Du finder klageportalen på dette link http://ec.europa.eu/consumers/odr/

.

Bestilling

Hos Blå Elefant er det enkelt og nemt at bestille de varer som du vil have. Du skal igennem følgende trin: 

  • Find den eller de varer som du ønsker og klik på "Læg i kurv", gå derefter til kassen
  • Indtast navn og adresse
  • Vælg betalingsmetode
  • Godkend vore handelsbetingelser
  • Tjek at alle oplysninger er korrekte og godkend købet

 

Har du spørgsmål om en bestilling er du velkommen til at kontakte os på email kundeservice@blaelefant.dk eller via vor kontaktformular(klik her).

Når du handler indgås aftaler på dansk og alle priser som vises på vor hjemmeside er i danske kroner, inklusive moms og andre afgifter. 

Når du ligger en bestilling på vor hjemmeside mailes der automatisk en orderbekræftigelse til dig. Denne specificerer de varer som du har bestilt, hvordan de bliver betalt og hvilken forsendelsesform du har valgt. Print gerne orderbekræftigelsen og gem den til du har modtaget dine varer.

Det er selvfølgelig muligt at få mailet et nyt eksemplar af din orderbekræftigelse, kontakt da venligst kundeservice@blaelfant.dk eller via vor kontaktformular(klik her).


Levering

Vi sender alle vore pakker med GLS. Fragten på Blå Elefant er gratis. GLS forsøger altid at levere din pakke på din adresse men hvis du ikke er hjemme så ligger de en avisering til dig og du skal hente pakken på nærmeste GLS pakke shop.
Bestiller du på en hverdag inden kl 12.00 så sender vi dine varer samme dag. Hvis du bestiller på en lørdag, søndag eller helligdag så sender vi dine varer førstkommende hverdag. 

Hvis pakken er skadet når du får den er det vigtigt at du tager direkte kontakt til GLS og efterfølgende til os. Hvis pakken er hel men det viser sig at når du har åbnet pakken er varerne skadet så bedes du kontakte os umiddelbart. Tag et billede at skaden på varen og maile den til os på kundeservice@blaelefant.dk og vi kommer herefter til at kontakte dig for videre instruktion. Husk at angive ordernummer. Hvis vi beder dig om at returnere den defekte varer så betaler vi selvfølgelig returportoen. 

Den normale leverancetid er fra 1 til 3 hverdage.

Vi leverer også til Grønland og Færøerne og tager her et fragtgebyr på kr 50. Leverancen sker med FedEx til din adresse. Du skal selv stå for moms, eventuel importafgift samt gebyr for indfortoldning - alt dette faktureres direkte af FedEx. Dette betyder dog også samtidigt at de priser som du køber til vil være eksklusive moms.


Betaling

Du kan betale på fire måder når du handler hos os:
1.Betaling med kort - Du kan betale med Visa och MasterCard. Vi samarbejder med DIBS som opfylder kravene for PCI-DSS. Ved gennemførslen af en kortbetaling så reserveres order summen på dit kort. Dit kort belastet først når varerne er pakkede og parate til at blive afleveret til posten. Vi opbevarer ikke kortoplysninger og al håndtering af kortoplysninger sker via en sikker SSI kryptering og af bankernes seneste sikkerhedsteknik - du kan derfor være helt tryg når du betaler med kort hos os. Der tages ikke gebyr ved betaling på blaelefant.dk.

2. Klarna faktura eller Klarna konto/delbetaling. 
Hvis du ønsker at udskyde betalingen, kan du vælge mellem to forskellige betalingsmetoder, som vi tilbyder i samarbejde med vores partnerfirma Klarna AB. Nedenfor kan du læse om de to forskellige metoder. Hvis du ønsker mere detaljerede oplysninger, kan du finde dem på Klarnas hjemmeside. Du skal være 18 år for at kunne vælge fakturabetaling.

KLARNA FAKTURA
KØB NU - BETAL EFTER LEVERING!
• Få altid dine varer inden du betaler
• Din faktura sendes altid pr. e-mail
• Du har altid 14 dages betalingstid
• Fakturagebyr: kr 25,00
• Download dine fakturaer fra Klarnas hjemmeside 
• Mulighed for delbetaling
Hvis betalingen udebliver pålægges en påmindelsesafgift på kr 100,00 samt morarenter på 8,2%. Ved købet foretages en kreditafprøvning som i særlige tilfælde indebærer at kreditoplysninger indhentes.
RETURNERING VED KLARNA FAKTURA
Har du valgt at betale dine varer pr. faktura, og ønsker du at returnere en del af ordren, bedes du ganske enkelt trække prisen for de returnerede varer fra det totale fakturabeløb, inden du gennemfører betalingen. Husk at kontakte Klarna og lad dem vide at du har returneret en del af ordren.

KLARNA KONTO/DELBETALING
DELVIS BETALING FRA KR/MÅNED 89,00!
• Få altid dine varer før du betaler
• Betaling fra kr 89,00 pr måned eller 1/24 af det samlede beløb
• Alle dine indkøb samles på en konto og på en faktura
• Køb nu - betal i slutningen af den næstkommende måned
• Et fakturagebyr på kr 39,00 uanset antallet af køb
• Der pålægges renter ved delvis betaling. Læs mere om renten, samt ÅOP i Klarnas Kontovilkår 
• Du kan altid betale det fulde beløb med det samme
Din faktura vil automatisk blive lavet om til Klarna Konto, hvis du vælger at lave en delbetaling (minimum kr/måned 89,00).
Ved et køb på kr 10.000 med Klarna konto basisvilkår er oprettelsesgebyret kr 0. Den aktuelle årsrente er 22,70 % hvilket tilsvarer en effektiv rente på 35,41 %. Kreditkøbsprisen er kr 11.740. Antallet af delbetalinger er 12 stykker og hvert delbeløb er kr 978. Eksemplet forudsætter at afbetalingen løber et års tid. Klarna Konto fakturaen bliver sendt til dig omkring den 20. hver måned og herefter har du 14 dage til at betale. Tidligere betalinger, returneringer og nye bestillinger vil være synlige i oversigten, som sendes sammen med Klarna Konto fakturaen. 
RETURNERING VED KLARNA KONTO/DELBETALING
Har du valgt Klarna Konto og ønsker at returnere den del af ordren, vil de returnerede varer automatisk blive fjernet fra Klarna Konto oversigten, så snart vi har modtaget returpakken. 

SIKKERHED
Når du betaler via Klarna Faktura / Klarna Konto/Delbetaling så håndteres dit køb trygt og enkelt.

Personoplysninger behandles i overensstemmelse med gældende lovgivning. Klarna behandler dine personoplysninger med henblik på udførelse af kundeanalyser, identificering, kreditafprøvning og markedsføring. Hvis resultatet af kreditprøvningen ikke er tilfredsstillende, kan Klarna nægte kunden at benytte Klarna faktura og Klarna konto/delbetaling og henvise til andre betalingsformer.
I kundehåndtering bruges dit CPR-nummer som kundenummer. Se Klarnas databeskyttelsespolitik for en nærmere beskrivelse af, hvordan Klarna behandler personoplysninger.

Generelle vilkår finder du her.
Standardiserede europæiske forbrugerkreditoplysninger finder du her.
Klarna AB, organisationsnummer 556737-0431

3. Faktura kun for institutioner som har EAN nummer. 
Denne betalingsmåde kan kun anvendes af skoler, børnehaver og instituioner i Danmark som har et EAN nummer. Under adresseoplysninger skal EAN numret angives. Efter et par dage vil der blive fremsendt en elektronisk faktura. Betalingsvilkåret er 30 dage netto. Alle EAN numre vil blive kontrolleret via Nemhandelsregistret.

4. Bankoverførsel, betale i forskud - Betaling kan også ske i forskud. Hvis du vælger denne betalingsform skal du overføre ordens værdi til vor bankkonto i Nordea med reg.nr. 2750 og kontonummer 6280 538 238. Husk at angive dit ordernummer i overførslen - den står i den orderbekræftigelse som du modtog per mail efter at du godkendte ordren.  Din order sendes først når vi har registreret din indbetaling. Betalingen skal ske inden 3 hverdage efter at du lagde din order ellers annuleres ordren. 
Vigtigt: Hvis du vælger at betale via forskud er du ikke på samme måde som ved kortbetaling beskyttet af indsigelsesordningen. Læs mere herom hos Emærket.


Reklamation

Købelovens mangelsregler kan finde anvendelse. 

Du har 24 måneders reklamationsret og kan således klage på fejl og brister som du finder op til 24 måneder efter at du har modtaget dine varer. Dette kræver dog at fejl og brister ikke skyldes fejlagtig brug af varen eller anden skadeforvoldende adfærd. 

Du bedes venligst tage et billede af varen med fejlen og maile den til os på kundeservice@blaelefant.dk. Husk at angive reklamationsnumret eller ordernumret i mailet. Vi kommer til at kontakte dig med videre instruktioner. 

Hvis vi beder dig om at returnere en vare som du vil reklamere så sender vi dig en returfragtseddel. Når vi modtager det reklamerede produkt så kontrolleres den af vor kundeservice og når reklamationen er godkendt så sender vi dig enten en ny vare eller også får du pengene tilbage. Tilbagebetaling vil ske senest efter 14 dage. 

Ved reklamation kontakt os på nedenstående:

Blå Elefant, en del af Blå Shopping AB
Skegrie Kyrkväg 21
23169 Skegrie, Sverige
e-mail: kundeservice@blaelefant.dk

Ved eventuel tvist så følger vi altid forbrugerklagenævnets afgørelse.


Fortrydelses- og returret

Du har 30 dages fortrydelsesret, når du handler hos os og fristen udløber 30 dage efter den dag som du modtog dine varer. 

NB!!
For alle ordrer indtil den 21. december 2017 har vi forlænget fortrydelsesretten til den 31. januar 2018. Så kan du i ro og mag bestille dine julegaver i god tid uden at behøve bekymre dig om returtiden.

 

Du skal inden 30 dage fra modtagelse give os meddelelse om, at du ønsker at fortryde dit køb. Meddelelsen skal gives ved mail eller lignende. I din meddelelse skal du gøre os tydeligt opmærksom på, at du ønsker at udnytte din fortrydelsesret. Du kan også vælge at benytte vort standardfortrydelsesformular som medsendes sammen med varen og som du også finder her

Varer skal sendes retur til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb. Du står selv for returfragten hvis du vil bytte eller returnere varer og bærer risikoen for varernes levering. Ved returnering er du ansvarlig for, at varen er pakket forsvarligt ind og vi forslår at du om muligt anvender den samme emballage som du fik varerne i alternativt sørge for at de er forsvarligt emballeret.

Som du kan se nedenfor skal pakken returneres til en adresse i Sverige og hvis du er interesseret kan vi tilbyde dig en løsning hvor det ikke bliver dyrere at returnere en vare end hvis du havde gjort det til en dansk adresse. Kontakt os derfor på kundeservice@blaelefant.dk eller via vor kontaktformular(klik her) så hjælper vi dig meget gerne. 

Vi anbefaler at du sender varerne retur som pakke da du da er bedre sikret såfremt de ikke skulle komme frem til os. Du må også gerne medsende en kopi af pakkesedlen som du modtog sammen med varerne og herpå påføre et telefon- eller mobilnummer som vi kan kontakte dig på. Dette gør returbehandlingen lettere og hurtigere. 

Varens stand når du sender den tilbage:
Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Med andre ord - kan du prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik. 
Hvis varen er prøvet udover, hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi. 
For at modtage hele købsbeløbet retur må du altså gøre det samme, som man kan i en fysisk betik. Du må afprøve varen, men ikke tage den i egentlig brug. 

Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr efterkrav. 

Hvis du fortryder et køb skal du sende varerne tilbage til os på denne adresse:

Blå Elefant, en del af Blå Shopping AB
Skegrie Kyrkväg 21
23169  Skegrie, Sverige
e-mail: kundeservice@blaelefant.dk 


Tilbagebetaling af købsbeløbet:
Hvis du fortyder dit køb, får du naturligvis det beløb, du har indbetalt til os tilbage. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købet. 
Hvis du benytter din fortrydelsesret, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder eventuel expeditionsafgift, uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde købet. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet. 
Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, med mindre du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den
.


Personoplysninger

Vi behandler altid dine personlige oplysninger med den største respekt og forsigtighed. Når du bestiller varer hos os registreres dine adresseoplysninger(navn, adresse, mobiltelefonnummer, emailadresse) i vort system for at vi skal kunne sende varerne til dig. Vi opbevarer ikke kundeoplysningerne krypteret og transmitterer heller ikke disse krypteret. 

Vi opbevarer dine oplysninger i 5 år hvorefter de bliver slettede.  Alle ansatte i Blå Shopping har adgang til de oplysninger, der registreres om dig. Den dataansvarlige på www.blaelefant.dk er Gitte Hjorth.

Du kan altid kontakte os for at få information om hvilke oplysninger som vi har registreret om dig. Du kan også kontakte os såfremt du ikke ønsker at være kunde hos os og derfor ønsker at vi skal slette dine oplysninger. Dette gøres ved at sende en mail til kundeservice@blaelefant.dk eller via vor kontaktformular(klik her). Vi sletter oplysninger indenfor 24 timer efter at vi har modtaget dit mail. Hvis mailet modtages på en lørdag, søndag eller helligdag vil oplysninger blive slettet næstkommende hverdag.

Vi garanterer at vi ikke videregiver dine personoplysninger til tredje part eller andre virksomheder og registrerer ingen personfølsomme oplysninger.


Cookies og logstatistik

Hos Blå Elefant anvender vi kun cookies for at tilpasse vor website og dens funktionalitet. De anvendes for at skabe en øget anvendervenlighed.

Du kan til enhver tid slette cookies fra din computer, hvordan afhænger af din browser. 

Vi bruger en logstatistik hvilket betyder at et statistik system opsamler information som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende vi har, hvor de kommer fra og hvor på websiten det forlades mv. Logstatistiken anvendes kun med det formål at optimere vor site.


Support og tilgængelighed

Vi har valgt at fokusere vore ressourcer på at levere alle ordrer så hurtigt som vi bare kan og at besvare alle emails indenfor 48 timer på hverdage (oftest kan vi klare at svare indenfor 24 timer). Dette har dog også betydet at vi har valgt ikke at give mulighed for vore kunder at kontakte os per telefon.


Klage over køb

Hvis du vil klage over dit køb, skal du rette henvendelse til kundeservice@blaelefant.dk eller via vor kontaktformular(klik her). Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du indgive en klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, via www.forbrug.dk. Du kan også anvende EU-kommissionens online klageportal, hvilket dog hovedsageligt vil være relevant, hvis du er forbruger med bopæl uden for Danmark. Du finder klageportalen her: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.